BRABANDERS brengen kleur met elkaar

To Help Each Other

BRABANDERS brengen kleur met elkaar

Al het grote start met trouw te zijn in het kleine.

In het totale geheel van 400 vrachten (in samenwerking met andere stichtingen en organisaties in 2015), zijn 62 transporten verzorgd in Brabant onder de vlag van MFAN-NL.

Dat is het aandeel van de brabantse mensen die zich vrijwillig inzetten voor mensen in moeilijke omstandigheden en vluchtelingen in andere landen.
Graag willen we verder groeien en samenwerken.

Telkens houden we voor ogen de mensen waar het naar toe gaat en wat dit met hun doet, als ze speelgoed, een bed, kleding of een tafel met stoelen krijgen;
de hoop en blijdschap die hun dat geeft.

Hoop dmv soepkeukens

Nieuwe relaties brengen hoop en blijdschap daar maar ook hier voor de mensen die samenwerken. Alles opgeteld bij elkaar zijn we (bedrijven, particulieren en vrijwilligers) gegroeid tot behoorlijke groep mensen in de regio Midden-Brabant. Niet iedereen kent elkaar, maar de instelling is wel hetzelfde: we doen mee en gaan ervoor. Niemand doet moeilijk.

Het is gezellig wanneer we elkaar ontmoeten en samen naast elkaar aan deze transporten werken.

gezegend zijn de voeten die goed nieuws brengen

Door de samenloop van omstandigheden ontstaat samenwerking en relaties om te bouwen.

Onze praktijk start eenvoudig gezegd met het telefoontje dat we krijgen van mensen, bedrijven of stichtingen als ze spullen hebben. We kijken daarna wat binnen onze mogelijkheden haalbaar is, maar ook of we ‘t ergens naar toe kunnen sturen. Dit gaat in overleg met een paar andere stichtingen met wie we samenwerken, als dat lukt vragen we enkele vrijwilligers of ze tijd hebben om te helpen waarna we aan de slag gaan met het verzamelen, sorteren en laden.

2015 was voor ons een zeer turbulent jaar.
Voor wat betreft de stichting kunnen we het indelen in 3 tijdvakken: het voorjaar, de zomer die vroeg startte en het najaar tot nu.
Het eerste deel tot mei: we hadden 10 tot 15 mensen waarvan ’n deel langdurig werkelozen in ons team, sorteerden met ’n ploegje op zaterdagochtend kleding en maakten de transporten klaar voor vertrek. Op een gegeven moment ontstond er een soort van tsunami; mensen kregen werk en wij meer transporten.
Het tweede deel, vanaf mei tot augustus kwam er ’n oplossing, gelukkig hielp een bedrijf ons uit de brand door mee te helpen met laden. In die eerste periode van grote drukte waren we privé ook financieel in zwaar weer terecht gekomen, we stonden voor een enorme uitdaging. Door de hulp van dit bedrijf konden we onze taken splitsen en Theo kon zich vrijmaken voor het werk van zijn stukadoorsbedrijf wat weer kwam.

Meubels klaargezet voor transport

Aan het eind van de zomer werd het iets rustiger met de transporten.
Theo was ondertussen weer mee komen helpen en  er kwamen nieuwe mensen te voorschijn die mee wilde helpen.
Alles was wonder boven wonder weer opgelost.

Voor het eerst sinds de oprichting van MFAN NL 2004 konden wat werkbezoeken worden gebracht naar verschillende landen.

sorteren in de werkplaats

Hierna kregen we het idee om vrijwilligers te zoeken die thuis zouden willen verzamelen/sorteren, ieder naar zijn/haar vermogen. We hebben er een aantal bereid gevonden, hierdoor kunnen wij op zaterdagochtend onze aandacht richten op het klaarzetten van de vrachten.
De vrijwilligers sorteren op eigen tempo. Het mooie daarvan is dat degenen die niet makkelijk van huis kunnen, toch mee helpen aan het grote geheel.

Onverwachte initiatieven en bereidwilligheid brengen kleur.

We zijn speciaal dankbaar voor mensen die mee willen helpen. Het vergroot het enthousiasme.

Een paar voorbeelden:

winkeltje en keukentje

3 meisjes waren te groot geworden voor hun keukentje, hun ouders besloten dit niet via internet te verkopen maar weg te geven voor andere kindjes. Zoiets gaat niet zomaar mee, alles wordt in orde gemaakt om dan als één geheel in te pakken voor transport. Zien jullie die kindergezichtjes in dat kinderhuis al voor jullie?!

Ook wordt er sanitair geschonken, wat niet compleet is wordt compleet gemaakt.

Een particulier schonk een keukenblad met een mooie oven en gasfornuis om een soepkeuken te starten.

Elk stukje gereedschap, idee en iedere hand, alle hulp in welke vorm dan ook, alles wat bruikbaar is welkom. We zijn er zo blij mee en helemaal als we het met elkaar mogen doen.